zondag 30 mei 2010

Beveiliging

Dat een degelijke virusscanner onontbeerlijk is is algemeen geweten. Een AVG virusscanner heb ik dan ook meteen geïnstalleerd wanneer ik mijn computer gekocht heb. Hierbij zie je dat een laatste update vandaag gedraaid heeft.

Een eerste opdracht onder het thema "Beveiliging" was het downloaden van MWSnap. Met dit programma kan je een deel van je beeldscherm capteren en opslaan. Nu ben ik nogal voor een cleane en zuivere computer waar enkel programma's opstaan die ik ken en nodig heb. Aangezien ik via de toetsencombinatie alt + print screen en daarna een snelle bewerking in Paint tot hetzelfde resultaat kom heb ik ervoor gekozen om dit programma niet te downloaden.

Het is steeds aan te raden om voorzichtig om te springen met vragen naar persoonlijke informatie via de computer of e-mails van mensen die je niet kent. Als ik bijvoorbeeld een e-mail krijg van iemand die ik niet ken, het onderwerp mag nog zo interessant klinken, dan zal ik die e-mail ongeopend meteen deleten. Als ik van iemand een e-mail verwacht zal ik het wel weten en als iemand die ik niet ken mijn e-mail adres heeft dan zal die persoon dit op een niet officiële manier te weten gekomen zijn.

Niet zomaar alles aannemen wat via je computer binnenkomt en kritisch met informatie omspringen zal al een stukje beveiligend werken.



2 opmerkingen:

  1. Als ik het dus goed begrijp heb je niet veel werk moeten steken in deze opdrachten? Wat je aangeeft met Print Screen is uiteraard ook een goede werking, maar wat zou er meer tijd vragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Integendeel, ik heb al enorm veel tijd gespendeerd om deze opdrachten tot een degelijk einde te brengen. Misschien is mijn tekst wat verkeerd overgekomen. Waar het mij vooral om gaat is om zo weinig mogelijk programm's te downloaden omdat ik met een hele basic laptop werk die nu al enorm traag werkt. Daarom wil ik enkel het hoognodige aan programm's op deze pc.

    BeantwoordenVerwijderen